Protagora by Platone; M L Chiesara (ed.)

By Platone; M L Chiesara (ed.)

Show description

Read Online or Download Protagora PDF

Similar greek & roman books

The Cambridge Companion to the Roman Republic

Reading all features of Roman historical past and civilization from 509-49 BC. , this spouse spans the advance of the vintage republican political process and the expansion of a global empire. It additionally files the last word disintegration of the method lower than the relentless strain of inner dissension and the boundless ambition of major politicians.

Aristotle in China: Language, Categories and Translation

This ebook considers the relation among language and concept. Robert Wardy explores this massive subject by way of interpreting linguistic relativism on the subject of a chinese language translation of Aristotle's different types. He addresses a few key questions, corresponding to, do the fundamental constructions of language form the most important proposal styles of its local audio system?

Vital Nourishment: Departing from Happiness

The philosophical culture within the West has continually subjected existence to conceptual divisions and questions on that means. In very important Nourishment, François Jullien contends that even if this method has given upward thrust to a wealthy heritage of inquiry, it proceeds too quick. of their nervousness approximately that means, Western thinkers on the grounds that Plato have forgotten just to event lifestyles.

Additional resources for Protagora

Example text

Ancora una volta non si accorge però delle conseguenze di tale ammissione: Socrate, infatti, gli chiede innanzitutto se, visto che la giustizia è una cosa e quindi deve avere delle caratteristiche,57 anche a parere del sofista essa, per essere tale, debba essere giusta, e la santità santa. 58 Nel caso del Protagora, tuttavia, l’autopredicazione può essere giudicata legittima ricordando che, quando afferma che la giustizia è giusta, Socrate sta 56 Così giustamente Trabattoni (2004), benché secondo alcuni autori qui Platone attribuisce a Socrate quella concezione realistica degli universali che è sembrata ad Aristotele e sembra tuttora a molti logici contemporanei trattare indebitamente le proprietà come cose.

52 INTRODUZIONE cora una volta che il sapere tradizionale venga presentato come una forma di sofistica. Inizialmente egli cerca di risolvere la contraddizione chiamando in aiuto la sinonimica di Prodico e sottolineando la diversità tra essere e diventare, per cui una volta che si è diventati, a fatica, buoni, si potrebbe dire che è facile rimanerlo. Protagora si mostra scandalizzato del fatto che Socrate sostenga che per Simonide possedere la virtù sia una cosa da poco mentre diventarlo sia più meritevole.

INTRODUZIONE 49 deve adeguarsi al metodo socratico. La visione di democrazia che traspare da questo discorso è del resto quella del suo padrino Pericle, una visione democratica in linea di principio, ma come si è detto in mano all’aristocrazia e certamente imperialista, dove a prevalere era chi si dimostrava per qualunque ragione superiore: è per questo che secondo Alcibiade Protagora, a meno di non riuscire a dimostrare la superiorità del suo metodo dialogico, dovrebbe cedere il passo a Socrate.

Download PDF sample

Rated 4.88 of 5 – based on 38 votes